Takster
Her kan du se gældende takster for gebyrer og erstatninger.
Overskridelse | Børn | Voksne |
1-7 dage | 0 kr. | 20 kr. |
8-20 dage | 10 kr. | 50 kr. |
21-40 dage | 50 kr. | 100 kr. |
Mere end 40 dage | 120 kr. | 230 kr. |
41 dage efter lånetidens udløb anser vi det lånte for bortkommet. Du skal nu - ud over gebyret for 'Mere end 40 dage' betale en erstatningspris for materialet samt 75 kr. for klargøring (tidsskrifter og cd’er 25 kr.).
Afleverer du materialet, skal du kun betale gebyret.
Det er vigtigt du overholder betalingsfrister for at undgå rykkergebyrer fra Stevns Kommune.
Kravet sendes til inddrivelse ved Gældsstyrelsen, hvis du efter rykker fra Opkrævningen stadig ikke har betalt.
Ofte stillede spørgsmål om gebyrer og betaling
Hvordan ved jeg hvad jeg skylder?
Når det lånte enten afleveres eller fornyes for sent, vil du med det samme kunne se din biblioteksgæld på din lånerkonto på stevnsbib.dk, i appen 'Biblioteket' og på 'Mit Betalingsoverblik'.
Du vil senere modtage en faktura i din eBoks. Her kan du også finde din betalingsfrist. Det er vigtigt du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer ud over gebyrerne til biblioteket.
Hvordan betaler jeg mit gebyr?
På din brugerprofil på stevnsbib.dk eller i appen 'Biblioteket' går betalingslinket til selvbetjeningsløsningen ’Mit Betalingsoverblik’, som administreres af Stevns Kommune. I ’Mit betalingsoverblik’, kan du betale din gæld med betalingskort og MobilePay.
Du logger på ’Mit Betalingsoverblik’ med MitID. Har du ikke MitID eller er fritaget for digital post, vil du få en faktura med posten, som du kan betale via banken.
Betaling via stevnsbib.dk
- Log ind på hjemmesiden
- Vælg 'Gebyrer og erstatninger' under din brugerprofil øverst til højre. Her kan du se om du har mellemværende.
- Tryk på Gå til 'Mit betalingsoverblik' for at betale.
Betaling via app'en Biblioteket
- Åbn og evt. log ind i appen Biblioteket
- Gå ind under 'Mine materialer' og vælg 'Mellemværender'.
- Tryk på knappen "Betal" for at blive ledt videre til 'Mit betalingsoverblik'.
Hvad med unge under 18 år?
Er du under 18 år, kan du ikke betale via 'Mit Betalingsoverblik', selv om du har MitID. Din biblioteksgæld overgår til den økonomisk ansvarlige for dig, det vil typisk sige dine forældre eller din værge.
Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for digital post eller ikke har MitID?
Hvis du er fritaget for Digital post, modtager du en faktura med posten, som kan betales, hvor du plejer at betale dine regninger.
Kontant betaling?
Betaling af gebyrer og regninger foregår via ’Mit Betalingsoverblik’ - eller via banken, hvis du er fritaget for digital post eller ikke har MitID.
Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale?
Der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på din lånerkonto på stevnsbib.dk og i appen 'Biblioteket'. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer på din konto, når du logger ind. På 'Mit Betalingsoverblik' kan du altid se en opdateret status på dine betalinger.
Jeg har spørgsmål
Jeg har et spørgsmål til selve betalingen af min regning
Hvis du ikke kan betale din regning, skal du hurtigst muligt kontakte Opkrævningen i Stevns Kommune.
Har du spørgsmål til dine gebyrer eller regninger, skal du ligeledes kontakte Opkrævningen i Stevns Kommune på telefon: 56 57 55 13
Jeg har et spørgsmål til årsagen til min regning
Har du spørgsmål til årsagen til din regning, skal du kontakte biblioteket:
- på mail: bibliotek@stevns.dk
- pr. telefon i den betjente åbningstid: 56 50 30 70
- eller personlig henvendelse i den betjente åbningstid
Undgå gebyrer
- Du kan altid få et overblik over dine lån med afleveringsfrister via hjemmesiden stevnsbib.dk eller via appen ’Biblioteket’, eller på selvbetjeningsautomaterne på biblioteket.
- Du kan forny dine lån, hvis materialet ikke er bestilt af en anden låner. Du kan dog højst forny det samme lån 2 gange. Lynlån kan ikke fornys.
Du kan forny via appen 'Biblioteket', via din brugerprofil på stevnsbib.dk, på vores selvbetjeningsautomater - eller du kan henvende dig til personalet i den betjente åbningstid, også gerne telefonisk. - Du kan få push-beskeder fra appen 'Biblioteket', som advarer dig om materialer, som snart skal afleveres mm.
- Hvis vi kender din mailadresse/dit mobilnummer, kan du få besked 3 dage før lånetiden udløber på mail og/eller på SMS.
OBS! Husk at opdatere din brugerprofil, hvis du skifter e-mail eller mobilnummer.