Reglement
Regler for at låne hos Stevns Bibliotekerne.
Lån
Lånetiden er normalt 28 dage. Visse materialer kan have kortere lånetid.
Du har mulighed for at printe en kvittering hvor du kan se hvad du har lånt, og hvornår det skal afleveres.
Ansvar
Du hæfter for det, der bliver lånt på dit kort. Er du under 18, hæfter din økonomisk ansvarlige for det du låner.
Bibliotekets cd'er, dvd’er og playstationspil benyttes på eget ansvar.
Biblioteket påtager sig ikke noget erstatningsansvar ved eventuelle skader på dit afspilnings- eller it-udstyr.
Forlængelse af lånetid
Du kan forny dine lån, hvis materialet ikke er bestilt af en anden låner. Du kan dog højst forny det samme lån 2 gange.
Lånetiden på lynlån kan ikke forlænges.
Du kan forny på følgende måder:
- via appen Biblioteket
- ved at logge dig ind på bibliotekets hjemmeside
- på vores selvbetjeningsmaskiner
- henvende dig til personalet i den betjente åbningstid, også gerne telefonisk.
Aflevering
Lånt materiale skal afleveres senest sidste afleveringsdag - så er det gratis at låne.
Du har mulighed for at printe en afleveringskvittering.
Gebyrer
Hvis du overskrider lånetiden, skal du betale et gebyr - også selv om du endnu ikke har fået en hjemkaldelse.
Her kan du se mere om Takster og gebyrer.
Erstatning
Hvis du mister eller får ødelagt det lånte materiale, skal du betale bibliotekets genanskaffelsespris.
Obs! På grund af ophavsretslicenser er erstatningsprisen på dvd, cd-rom og playstationspil en del højere end prisen i detailhandelen.
Biblioteket kan kræve et flerbindsværk erstattet i sin helhed, selvom kun et enkelt bind er beskadiget eller bortkommet.
Hvis et materiale dukker op efter du har erstattet det, og du afleverer det i ubeskadiget stand, kan du inden for 3 mdr. efter erstatningsdatoen få erstatningsbeløbet udbetalt. Gebyret tilbagebetales ikke.
Udelukkelse fra at låne
Du kan efter bibliotekets skøn blive udelukket fra at låne, hvis du i gentagne tilfælde enten ikke afleverer lånte materialer eller afleverer det lånte i beskadiget stand.
Du kan også blive udelukket, hvis du skylder 200 kr. eller derover i gebyrer på grund af for sent afleveret materiale. Så snart mellemværendet med biblioteket er afviklet, og det er registreret i bibliotekssystemet, vil du igen kunne låne.
Du vil få et skriftligt varsel 10 dage før du bliver udelukket.
Betaling af gebyrer og erstatninger
Gebyrer og erstatninger betales til Stevns Kommune. Al betaling af gebyrer og erstatninger foregår som udgangspunkt via ’Mit Betalingsoverblik’ - eller via girokort, hvis du er fritaget for digital post eller ikke har MitID / NemID.
Når materialet enten afleveres eller fornyes for sent, vil du med det samme kunne se din biblioteksgæld på din lånerkonto på bibliotekernes hjemmeside, i appen 'Biblioteket' samt på 'Mit Betalingsoverblik'.
Du vil senere modtage en faktura i din eBoks. Her kan du også finde din betalingsfrist. Det er vigtigt at du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer ud over gebyrerne til biblioteket.
Kravet sendes til inddrivelse ved Gældsstyrelsen, hvis du efter rykker fra Opkrævningen stadig ikke har betalt.
Her kan du se Takster og gebyrer.
Ofte stillede spørgsmål om gebyrer og betaling
Hvordan ved jeg hvad jeg skylder?
Når det lånte enten afleveres eller fornyes for sent, vil du med det samme kunne se din biblioteksgæld på din lånerkonto på stevnsbib.dk, i appen 'Biblioteket' og på 'Mit Betalingsoverblik'.
Du vil senere modtage en faktura i din eBoks. Her kan du også finde din betalingsfrist. Det er vigtigt du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer ud over gebyrerne til biblioteket.
Hvordan betaler jeg mit gebyr?
På din brugerprofil på stevnsbib.dk eller i appen 'Biblioteket' går betalingslinket til selvbetjeningsløsningen ’Mit Betalingsoverblik’, som administreres af Stevns Kommune. I ’Mit betalingsoverblik’, kan du betale din gæld med betalingskort og MobilePay.
Du logger på ’Mit Betalingsoverblik’ med MitID. Har du ikke MitID eller er fritaget for digital post, vil du få en faktura med posten, som du kan betale via banken.
Betaling via stevnsbib.dk
- Log ind på hjemmesiden
- Vælg 'Gebyrer og erstatninger' under din brugerprofil øverst til højre. Her kan du se om du har mellemværende.
- Tryk på Gå til 'Mit betalingsoverblik' for at betale.
Betaling via app'en Biblioteket
- Åbn og evt. log ind i appen Biblioteket
- Gå ind under 'Mine materialer' og vælg 'Mellemværender'.
- Tryk på knappen "Betal" for at blive ledt videre til 'Mit betalingsoverblik'.
Hvad med unge under 18 år?
Er du under 18 år, kan du ikke betale via 'Mit Betalingsoverblik', selv om du har MitID. Din biblioteksgæld overgår til den økonomisk ansvarlige for dig, det vil typisk sige dine forældre eller din værge.
Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for digital post eller ikke har MitID?
Hvis du er fritaget for Digital post, modtager du en faktura med posten, som kan betales, hvor du plejer at betale dine regninger.
Kan jeg betale kontant?
Betaling af gebyrer og regninger foregår via ’Mit Betalingsoverblik’ - eller via banken, hvis du er fritaget for digital post eller ikke har MitID.
Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale?
Der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på din lånerkonto på stevnsbib.dk og i appen 'Biblioteket'. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer på din konto, når du logger ind. På 'Mit Betalingsoverblik' kan du altid se en opdateret status på dine betalinger.
Jeg har spørgsmål til min regning?
Jeg har et spørgsmål til selve betalingen af min regning
Hvis du ikke kan betale din regning, skal du hurtigst muligt kontakte Opkrævningen i Stevns Kommune.
Har du spørgsmål til dine gebyrer eller regninger, skal du ligeledes kontakte Opkrævningen i Stevns Kommune på telefon: 56 57 55 13
Jeg har et spørgsmål til årsagen til min regning
Har du spørgsmål til årsagen til din regning, skal du kontakte biblioteket:
- på mail: bibliotek@stevns.dk
- pr. telefon i den betjente åbningstid: 56 50 30 70
- eller personlig henvendelse i den betjente åbningstid
Hvordan kan jeg undgå gebyrer?
- Du kan altid få et overblik over dine lån med afleveringsfrister via hjemmesiden stevnsbib.dk eller via appen ’Biblioteket’, eller på selvbetjeningsautomaterne på biblioteket.
- Du kan forny dine lån, hvis materialet ikke er bestilt af en anden låner. Du kan dog højst forny det samme lån 2 gange. Lynlån kan ikke fornys.
Du kan forny via appen 'Biblioteket', via din brugerprofil på stevnsbib.dk, på vores selvbetjeningsautomater - eller du kan henvende dig til personalet i den betjente åbningstid, også gerne telefonisk. - Du kan få push-beskeder fra appen 'Biblioteket', som advarer dig om materialer, som snart skal afleveres mm.
- Hvis vi kender din mailadresse/dit mobilnummer, kan du få besked 3 dage før lånetiden udløber på mail og/eller på SMS.
OBS! Husk at opdatere din brugerprofil, hvis du skifter e-mail eller mobilnummer.